Απαγγελία Μάντρας

n.yoga

Η λέξη Νάντα σημαίνει Ηχος και η Νάντα Γιόγκα ασχολείται με την επίδραση του ήχου στα βαθύτερα στρώματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Από τον πρωταρχικό ήχο (Νάντα)και τη δόνηση προήλθε ολόκληρη η δημιουργία.Ο ήχος υπήρξε η πρωταρχική λεπτή εκδήλωση στον κόσμο της Δημιουργίας,”εν αρχή ήν ο λόγος”, όπως αναφέρεται στην Αγία Γραφή.Αυτή η αναφορά της προέλευσης της δημιουργίας μέσα από τον πρωταρχικό ήχο βρίσκεται σε όλες τις θρησκείες και οι φιλόσοφοι και οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο ίδιο συμπέρασμα.Η Νάντα Γιόγκα έχει αποτελέσει πνευματική άσκηση για πολλά τάγματα και αναζητητές όπως και για τον Πυθαγόρα,τον Σωκράτη και άλλους μυστικιστές της αρχαιότητας οι οποίοι χρησιμοποιούσαν τεχνικές βασισμένες στον ήχο για να φθάσουν στην υπέρβαση. Είναι μιά γρήγορη και εύκολη μέθοδος για να μπεί κανείς στην κατάσταση της συγκέντρωσης του Νου και του Διαλογισμού.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ

Εκτός από τους εξωτερικούς ήχους τους οποίους συλλαμβάνουμε στην κατάσταση της εγρήγορσης μέσω της ακοής, υπάρχουν και οι ήχοι τους οποίους μπορεί να συλλάβει ο εξασκούμενος στη Νάντα Γιόγκα.
Πάρα-Νάντα :είναι η κατάσταση του υπερβατικού ήχου,το σημείο εκκίνησης όπου ο ήχος γίνεται αντιληπτός στο υπερβατικό στάδιο. Εκεί ο ήχος έχει τέτοια υπερβατική συχνότητα Δόνησης, ώστε δεν μπορεί να συλληφθεί από το ανθρώπινο αυτί. Στις Ουπανισάδες ο ήχος αυτός ονομάζεται ΟΜ, και η φύση του λέγεται ότι είναι Φώς. Σε τελική ανάλυση Φως και Σιωπή είναι το ίδιο στο Διαλογισμό. Είναι η εσωτερική Σιωπή , η Ρίζα του Ήχου,η πιθανότητα του Ήχου.. Πάρα -Νάντα είναι το τελικό στάδιο πριν από το Σαμάντι.
Πασυάντι: Ο νοητικός Ήχος. Είναι ο Ήχος που μπορεί κανείς να τον δεί, αλλά όχι να τον ακούσει και έχει διάφορα χρώματα που τα συλλαμβάνει ο διαλογιζόμενος μέσω εσωτερικής όρασης.
Υπάρχει στα βαθύτερα επίπεδα του Νού.
Μαντυάμα:Ειναι ο ήχος στο ενδιάμεσο των χονδροειδών ήχων,που γίνονται αντιληπτοί με την ακοή και των λεπτότερων ήχων.Είναι το επίπεδο όπου ο ήχος αρίζει να παίρνει μορφή, να αποκρυσταλώνεται.
Μπαικάρι: Είναι ο Ήχος που συλλαμβάνεται από το ανθρώπινο αυτί, και είναι αυτό το επίπεδο του ήχου που συλλαμβάνουμε γύρω μας. Είναι η χονδροειδής μορφή του Ήχου που παράγεται όταν δύο αντικείμενα κρούουν,αγγίζουν μεταξύ τους.

Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Η πίστη ότι η ανθρωπότητα είναι αποτέλεσμα της Δόνησης το Ήχου ξεκινά από την αρχαιότητα και είναι μιά εμπειρία των Αγίων που έχουν φθάσει στο υψηλότερο πνευματικό στάδιο.Αυτό φαίνεται τόσο στο ινδικό πάνθεον ,στις μουσουλμανικές παραδόσεις,όσο και στη Χριστιανική Βίβλο.
Η ανάπτυξη της μουσικής ώς πνευματικό μονοπάτι είχε να κάνει αυστηρά με την κατάσταση της ανθρώπινης συνειδητότητας κάτω από ορισμένες ηχητικές δονήσεις.
Στην Μπαγκαβάτ Γκιτά υπάρχει ένας μύθος που αναφέρεται στη Νάντα Γιόγκα.Είναι ο μύθος του Κρίσνα και των Γκόπις.Ο Κρισνα αναπαριστά την υπερβατική συνειδητότητα και η φλογέρα του την εξάσκηση στην Νάντα Γιόγκα.Οι Γκόπις,(οι 5 αισθήσεις), μαγεύονται από τον ΄Ηχο της φλογέρας,που ο Κρίσνα παίζει κάτω από το φως της πανσέληνου,βγαίνουν από τα σπίτια τους και πηγαίνουν να τον συναντήσουν. Σιγά-σιγά παύουν να έλκονται από τα αντικείμενα του εξωτερικού κόσμου και μαζεύονται γύρω απο τον Κρίσνα.Ο Ήχος της φλογέρας είναι το επίπεδο Πασυάντι

ΔΕΚΑ ΤΥΠΟΙ ΗΧΩΝ

Πρίν το ξύπνημα της Κουνταλίνι(της ενέργειας που μας ωθεί στη Φώτιση),στο Άγια Τσάκρα η τρίτο μάτι,όπως λέγεται συνήθως,ακούγονται εσωτερικά οι εξείς κατά σειρά ήχοι:
1.Τσίνι Νάντα: σαν τον ήχο της λέξης τσίνι
2.Τσίνι-Τσίνι:σαν τον ήχο της λέξης τσίνι-τσίνι
3.Γκάντα Νάντα:Ήχος από κουδούνια
4.Σάντα Νάντα, ήχος απο το φύσημα ενός κοχυλιού.
5.Τάντρι Νάντα: ήχος όπως από το όργανο Βίνα
6.Τάλα Νάντα:ήχος από Κύμβαλα
7.Μπανσούρι Νάντα:ήχος απο μιά φλογέρα
8.Μπέρι Νάντα:ο απόηχος ενός Ντράμ.
9.Μριτάνγκα Νάντα:ήχος από 2πλο Ντράμ
10.Μέγκχα Νάντα:ο ήχος του κεραυνού.

ΑΠΑΓΓΕΛΙΕΣ ΜΑΝΤΡΑΣ

Τα Μάντρας είναι συνδυασμοί ήχων και έχουν συλληφθεί σε υπερβατικές καταστάσεις από διάφορους Γιόγκις και Ρίσις. Με άλλα λόγι τα Μάντρας έχουν υπερβατική προέλευση και αυτοί που τα απαγγέλουν μεταφέρονται σε ανάλογες καταστάσεις και επίπεδα από όπου και η προέλευση των Μάντρας. Είναι λοιπόν η απαγγελία αυτή μιά κατάσταση η οποία δεν μπορεί να γίνει αντιληπτή παρά μόνο εμπειρικά και όχι μέσα από τη διανοια. Τα Μάντρας αυτά συντάχθηκαν από τούς 4 μαθητές του σοφού Βιάσα και σχημάτισαν τις βέδες(αρχαία κείμενα).
Οι απαγγελίες των Μάντρας μπορεί να πάρουν τις εξείς μορφές:

Κίρτανς:απαγγελία Μάντρας με μελωδία και ρυθμό
Μπάτζανς:απαγγελία Μάντρα με την μορφή μελλοποιημένου ποιήματος
Απαγγελία ουπανισάδων κ.ά.ανάλογων αρχαίων κειμένων

Αυτές οι απαγγελίες είναι πάρα πολύ χρήσιμες για τον σύγχρονο άνθρωπο της σημερινής εποχής που η κουλτούρα ευνοεί την καλλιέργεια της Διάνοιας εις βάρος των αισθημάτων.Ως αποτέλεσμα εμφανίζονται νοητικές ενοχλήσεις,ψυχολογικά προβλήματα και ανισορροπίες.
Μέσω των πρακτικών της Νάντα Γιόγκα τα συναισθήματα και η διάνοια εναρμονίζονται και συνεργάζονται μεταξύ τους,ενω όλες αυτές οι ενοχλήσεις σταματούν.
Ο Νούς δονείται με την μορφή των κυμάτων Άλφα τα οποία υποδηλώνουν κατάσταση χαλάρωσης και ηρεμίας. Όταν κάποιος φθάσει στην κατάσταση αυτή, είναι πολύ εύκολο να εισέλθει σε Διαλογισμό γιατί έχει ξεπεράσει τα δυσκολότερα εμπόδια που είναι μέσα μας, όπως φοβίες,ενοχές,άγχος κλπ.